A „blcsessg szeretete” avagy a tudomnyos s spiritulis kltszet
A cm rtelmezse
A filozfia sz jelentse az grg φιλοσοφία szbl ered, amelynek jelentse: „a blcsessg szeretete” A sophia kifejezs, amelyet magyarra „blcsessg”-nek fordtunk, eredeti jelentse szerint mestersgbeli tudst, gyessget jelentett. Homrosz pldul az gyes cs tudst nevezte sophinak,. Ksbb (az i. e. 6. szzadtl kezdve) mr azt az embert nevezik blcsnek, aki az let alapvet dolgaiban jrtas. Jelen rsban valamilyen mesteri, vagyis mr mvszi szintre fejlesztett, a spiritualitshoz szorosan kapcsol tevkenysget megjell fogalomknt hasznlom. E fogalmat hasznlom a vallsos irodalombl ismert szentekkel, a tudomnytrtnet kpviselivel, a vilgirodalom s a zenetrtnet nagyjaival kapcsolatban is, mivel zsenialitsuk mozgatrugjt ebben az egy fogalmi meghatrozsban meg tudom ragadni: „A blcsessg szeretete”. Nincs is taln tallbb sz erre.
A blcsessg szereti
Amikor a tudomnnyal, a zenemvszettel vagy a spiritualitssal kapcsolatban kltszetrl beszlek, akkor kltszet alatt a lt kltszett rtem. E kltszet kpviselit pedig a „lt klti” elnevezssel tudom meghatrozni. Hogy hogyan is lehet a klnfle tudomnyterletek kpviselit egyetlen fogalom kereti kz szortani? Egy egyszer megfigyels alapjn. Ugyanis mindegyik szemly letben, plyjban, munkssgban volt valami kzs, mgpedig az, hogy ideig rig, vagy tartsabban, de elrtk az n nlklisg llapott, illetve eszkzknt szolgltak arra, hogy valami magasabb rend rtelem kifejezze magt.
Buddha, Krisna, Jzus, Arkhimdsz, Marie Curie, Einstein, Eddington, Edison (s a sor mg szmos hressggel folytathat), mind-mind ugyanarrl az llapotrl beszltek a sajt tudomnyterletkn, a maguk idejben s mdjn. A lt Egszt mind sajt terletkn keresztl tapasztaltk meg s munkssgukban valamilyen mdon azt is fejeztk ki.
A tudomnyos eredmnyek kzl nagyon sok egy olyan ihletett pillanatban szletett, amikor az adott terlet kpviselje teljesen feladta az ppen t foglalkozat problma megoldsra vonatkoz minden elkpzelst, mert gondolkodsban elakadt. Vagyis elrte szemlyes kpessgeinek hatrait. Mr nem hitt abban, hogy az adott problmra szemlyesen megoldst tud tallni. A megolds pedig valamilyen meghatrozhatatlan mdon mgis megszletett. Az egyn feladta szemlyes trekvseit s kpessgeibe vetett hitt, flretette a problmt s gy elrt egy olyan llapotot, amikor minden szndk nlkl sszekapcsoldott valami olyan dologgal, mely meghaladja az n-t, az individualitst, tlmutat azon. rvnyes ez a fizika, a kmia, a zene, vagy a tudomny brmely ms terletre is.
A klnfle vallsok kpviseli erre tudatosan trekedtek. St klnfle mdszereket is fejlesztettek ki arra, hogy elrjk az n-nlklisg llapott. Sajt akaratukat ssze akartk hangolni az Egsszel, a mindensg akaratval. „Megvilgosodott” llapotuk kulcsa abban rejlett, hogy felfedeztk, hogy az „Egsz” nem klnbzik a „rsztl”, vagyis, hogy minden s mindenki egy. Ltezik egy olyasfajta akarat, mely a vilgmindensg egszt egy adott irnyba tereli, s mely folyamatosan mozgsban van. Ez az akarat a valls, a tudomnyok s a klnfle mvszetek kpviselin keresztl juttatja rvnyre szndkait mr az idk kezdete ta. Semmi sem trtnne meg, ha nem akarn. A tudomnyos felfedezsek mibenlte abban ll, hogy a nagy felfedezk mindig akkor rtek el ttrst sajt terletkn, amikor feladva egyni trekvseiket gondolkodsukban eggy vltak az Egsz, az „Egysg” akaratval.
Ehhez persze sajt tudomnyterletkn a legkivlbb szakembereknek kellett lennik, azt mvszi szinten kellett znik. Hiszen csak akkor rhettek el az adott tudomny hatrig, ha azt a legmesszemenbben megismertk. gy voltak kpesek tlpni egy adott hatrvonalon, gy rhettk el, hogy a Lt, az Egsz, az Egysg kltiv vlhassanak. A hatrvonal tlpsnek helyt s idejt sosem k hatroztk meg, az mindig a Lttl fggtt.
A Lt klti
Ezek az emberek a hatrvonal elrse utn vltak igazn tudomnyterletk kltiv. Plyjuknak kezdete s vge csak gyakorlati rtelemben volt. Hiszen igazi plyjuk ott kezddtt el, amikor is eljutottak ahhoz a felfedezshez, ami klnlegess tette ket. Viszont ekkor csupn egy olyan dologra jttek r, ami mindig is elttk volt, csak ppen az id nem volt elrkezett arra, hogy azt meg is lssk. Ebben az rtelemben nem beszlhetnk plyjuk kezdetrl s vgrl sem. Miutn egy-egy tmakrt illeten megvilgosodtak, ez a megvilgosods a rszkk vlt, a tovbbiakban ennek szellemben gondolkodtak. Kezdeti idpontknt csak a felfedezs kezdett tudjuk megjellni, krds, hogy azt mennyire rdemes, hiszen csak a felsznen rdekes ez az adat. Mivel pedig a „megvilgosods” llapotszer dolog, megsznsnek idpontjt nem tudjuk megjellni, mert egy llandsult minsget jell.
A klnfle tudomnyterletek mind-mind ugyanannak az energinak a klnfle megnyilvnulsi formi. ppen ezrt a tudomnyok sszefggenek, nincsenek eltr tudomnyok, csupn egy nagy sszefgg tudomny ltezik. Brmelyik tudomnyterlet vizsglata kapcsn ugyanahhoz a forrshoz jutunk el, mivel a forrs clja is az, hogy a tudomny kpviselit elvezesse nmaghoz. A tudomny s a valls vitatkozhat, m a kutatsi eredmnyek maximumn a kett sszer, a tudomny felfedezi a klnfle jelensgek mgtt meghzd transzcendencit. Eszttikjbl addan pedig a „Forrs” ms-ms terleteken tevkenyked kpviseli mgiscsak egy kzs mvszet megtestesti. Van, aki a tudomnyosan meghatrozott eredmnyekben hisz, van aki pedig a vallsi igazsgokat fogadja el, ugyanakkor a teljes kp az eltt trul fel, aki a kettt kpes szintzisben ltni, vagyis ssze tudja hangolni az eltr terletek klnbz megkzeltseit, de azonos tapasztalatait.
Mindazonltal e „kltk” zsenialitsnak elismerse ppen gy fgg a befogadtl, mint magtl a „szerztl”. Szksg van a befogadsi hajlamra egy adott rtk befogadshoz. Minden publikcinak megvan a maga megfelel helye s ideje. Az emberisg nagyjainak gondolatai mellett sokan elmenetek, ms utakon kutatva boldogsguk kulcst. Taln rendben is van ez gy, hiszen nem mindenkinek ugyanaz az tja.
Megllapthatjuk, hogy minden fontosat elmondtak mr korbban is. Ha csupn a nagy gondolkodk egyik f mvnek valamelyikt megszvlelte volna az emberisg, nem lenne szksg jabb s jabb gondolatisgra. De a csapong s mindig j izgalmakra, kihvsokra szomjaz elmnek j lmnyek kellettek. Nem volt elg szmra maga az abszoltum, mindig egy tkletesebb igazsgot akart, mindig valami tbbet, elfeledve vagy figyelmen kvl hagyva azt, hogy az abszoltumnl nincs tbb. Az emberisg az elme fogsgba esett a llekben val elmerlst figyelmen kvl hagyva.
Jellemz dolog volt az is, hogy az emberisgnek mindig
valamilyen l kzegre, valami szemlyessgre volt szksge az
"igazsg" befogadshoz. gy tulajdonkppen ennek a szemlyessgnek a betltse az jabb s jabb kteteket publikl szemlyek funkcija. A dolgokat mindig megjult formban kzvetteni az adott kor befogad kznsge szmra. Mindig voltak s lesznek nagy felfedezsek s felfedezk. A Lt klti mindig jelen lesznek. Csupn egyvalami nem vltozik: az a fajta valsg, ami mr a trtnelem elejn is ott ltezett az ember elrhet ltkrben.
Felhasznlt irodalom:
Arno Anzenbacher : Bevezetsa filozfiba, Carthapilus kiad 2001
Osho: Hbor s bke – avagy bens vilgunk drmi, Amrita Kiad Kft. 2006